کشف ۳۳ قطعه اشیاء تاریخی در اراک

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از کشف ۳۳ قطعه اشیاء تاریخی ارزشمند در شهرستان اراک خبر داد. .

به گزارش میراث‌آریا سرهنگ مهدی رحیمیان گفت: در پی کسب گزارش مردمی مبنی بر حفاری در یک منزل مسکونی به منظور کشف اشیاء تاریخی در یکی از روستاهای شهرستان اراک، یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با هماهنگی عوامل انتظامی نسبت به بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی افزود: پس از بازرسی از محل مورد نظر، تعداد ۳۳ قطعه اشیاء تاریخی به همراه آلات و ادوات حفاری غیرمجاز کشف شد. این اشیاء شامل سفال‌ها و سایر آثار تاریخی بودند که به وضوح نشان‌دهنده تاریخ غنی منطقه هستند. در این رابطه یک نفر متهم نیز دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ رحیمیان در ادامه تصریح کرد: لازم به ذکر است برابر نظریه کارشناسان میراث فرهنگی، اشیاء مکشوفه متعلق به دوره‌های ایلخانی و صفوی می‌باشد. این دوره‌ها به عنوان نقاط عطفی در تاریخ ایران شناخته می‌شوند و آثار به جا مانده از آن‌ها ارزش فرهنگی و تاریخی بالایی دارند.

وی همچنین تأکید کرد: حفاظت از میراث فرهنگی کشور وظیفه‌ای همگانی است و به عموم مردم توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه حفاری غیرمجاز یا فعالیت‌های مشکوک، مراتب را به یگان حفاظت اطلاع دهند. حفاری‌های غیرمجاز نه تنها به آثار تاریخی آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند عواقب قانونی و خطرات جانی به همراه داشته باشد.

سرهنگ رحیمیان در پایان گفت: در صورت مشاهده موارد مشکوک، می‌توانند با شماره‌های ۳۳۲۵۸۰۴۱-۰۸۶ و ۰۹۶۶۲ یگان حفاظت تماس بگیرند و اخبار و گزارشات خود را ارسال کنند. همکاری مردم در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی در حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080100037
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha